+48 515 264 500 - od 0800 - 1700 w dni robocze
Opon-Auto.pl - Sklep z oponami

Opona całoroczna - wcale nie gorsza?

W zasadzie stuacja wydaje się jasna: zimą powinno się jeździć na oponach zimowych, a latem na letnich. Jednak nie każdemu takie rozwiązanie musi odpowiadać. Przykładowo właściciel, który zamierza w niedługiej perspektywie sprzedać auto, wolałby uniknąć inwestowania w dwa komplety ogumienia. Z kolei osoba używająca samochodu prawie wyłącznie do jazdy miejskiej będzie miała mało do czynienia z "arktycznymi" warunkami i chętnie sobie podaruje zamieszanie z wypatrywaniem pierwszych oznak zimy i staniem w kolejkach do wymiany opon. Grupa osób potencjalnie zainteresowanych oponami całorocznymi może więc być całkiem spora. Dlatego kolejny już raz pod lupę wzięliśmy własności ogumienia wielosezonowego. Czy rzeczywiście jest to alternatywa dla zimówek?

Do porównania wybraliśmy opony z tego samego segmentu - tzw. budżetowego, a więc produktów o najniższych cenach. Postanowiliśmy skonfrontować ogumienie pochodzące z tej samej wytwórni (polskiej Dębicy - opona zimowa Dębica Frigo 2 i opona całoroczna Dębica Navigator 2), aby wyniki porównania były jak najbardziej miarodajne. Trzeba bowiem zaznaczyć, że opony całoroczne wielu producentów są znacznie droższe od ogumienia zimowego, co podważa w ogóle ekonomiczny sens ich stosowania. Tymczasem całoroczna Dębica Navigator 2 jest na progu zimy nawet tańsza niż zimówka z tej samej wytwórni. Jest to więc bardzo atrakcyjna oferta.

Interpretując wyniki warto zwrócić uwagę na kilka detali. Po pierwsze opona zimowa Frigo 2 raczej kiepsko radzi sobie na mokrej i suchej nawierzchni. Stąd ogumienie całoroczne miało ułatwione zadanie. Na pochwałę zasługuje niewielka strata w stosunku do zimówki na śniegu. Tu navigator wykazał się naprawdę dobrymi właściwościami, na poziomie niezłych opon zimowych.

Wyników uzyskanych przez Navigatora 2 nie należy odnosić do reszty opon całorocznych. To polskie ogumienie jest dość wyjątkowe, właśnie dzieki dobrym parametrom na śniegu. Latem będzie jednak zaledwie przeciętne.

 

Źródło: Motor

 

Poznaj więcej ciekawostek

W doborze opon zimowych, jak i letnich bardzo pomocne bywają testy przeprowadzane przez niezależne organizacje motoryzacyjne i publikowane przez prasę motoryzacyjną.Oto streszczenie takiej prezentacji z ostatniego numeru Auto Zeitung dotyczące testu 14 op
Opony Goodyear z technologią radiowej identyfikacji
Opony zimowe - test opon 2012 w rozmiarze 205/55R16 i 215/65R16
Zaprojektowany przez firmę Michelin model opony Energy Saver może zaoszczędzić nawet 80 litrów paliwa. Czy jest to proekologiczna rewolucja wśród opon?