+48 515 264 500 - od 0800 - 1700 w dni robocze
Opon-Auto.pl - Sklep z oponami

Podział opon ze względu na kształt bieżnika

Slicki – opony całkowicie gładkie lub z bardzo delikatną rzeźbą bieżnika. Spośród wszystkich typów opon mają najmniejsze opory toczenia. Stosowane głównie w wyścigach samochodowych i motocyklowych, w kolarstwie torowym i szosowym na suche, gładkie nawierzchnie. Zawodzą na nawierzchniach mokrych, gdyż nie odprowadzają wody spod opony, co może prowadzić do aquaplanacji (hydroplaningu). Opony rowerowe ze względu na ich małą powierzchnię styku z podłożem oraz dużo większy nacisk i relatywnie małe prędkości nie ulegają zjawisku aquaplanacji, mogą więc być stosowane także na mokrych nawierzchniach.

Opony rowkowe – opony z układem płytkich rowków, które nie zmieniają zbyt mocno oporów toczenia (opór toczenia zależy od twardości opony im materiał opony jest twardszy tym mniejszy jest opór toczenia) a zapewniają przyczepność koła, nie dotyczy to tzw. luźnej nawierzchni-śnieg, błoto itp. gdzie ważniejsza jest siła nacisku), ale ułatwiają odprowadzanie wody z powierzchni opony. Znane są modele z rowkami równoległymi do kierunku jazdy i skośnymi. Skośne lepiej odprowadzają wodę, ale mają też nieco większe opory toczenia. Opony rowkowe są powszechnie stosowane w kolarstwie szosowym, w rowerach miejskich i ogólnego użytku.

Opony klockowe – opony z wydatnym bieżnikiem przypominającym nieco wibram. Są powszechnie stosowane w rowerach górskich i samochodach terenowych. Jest ich bardzo wiele odmian – od tzw. semi-slicków – mających w miarę gładką powierzchnię czołową i duże klocki na "rantach", co jest rodzajem kompromisu między oporami toczenia i przyczepnością przy jeździe w terenie o zmiennym rodzaju podłoża, po opony błotno-piaskowe – mające bardzo wydatne i dość rzadko rozmieszczone klocki, których zadaniem jest "wgryzanie się" w grząskie i mokre podłoże, i które charakteryzują się bardzo dużymi oporami toczenia na bardziej twardych podłożach. W rowerach przy tym rodzaju opon często stosuje się inny bieżnik w oponie na koło przednie i tylne.

Poznaj więcej ciekawostek

Oprócz standardowych oznaczeń na oponach producenci czasem stosują dodatkowe oznaczenia. Jak je odczytać i co oznaczają?
Opony Fulda wielokrotnie zdobywały uznanie niezależnych instytucji testujących i magazynów motoryzacyjnych. Poniżej prezentujemy wyniki ostatnich testów.
Opony Letnie- testy opon letnich ADAC 2013 dla rozmiaru 185/60R15.
Zaprojektowany przez firmę Michelin model opony Energy Saver może zaoszczędzić nawet 80 litrów paliwa. Czy jest to proekologiczna rewolucja wśród opon?