+48 515 264 500 - od 0800 - 1700 w dni robocze
Opon-Auto.pl - Sklep z oponami

Starzenie się opon

W sprawie starzenia się opon głos zabrał Tomasz Młodawski, menedżer produktu: opony osobowe, dostawcze i terenowe w firmie Michelin Polska S.A.

Firma Michelin Polska zdecydowała się na oficjalne oświadczenie w celu uświadomienia klientom ostatecznym etapów starzenia się opon.

Na chwilę obecną panuje przekonanie, że opona o dacie produkcji starszej niż dwa lata jest "zleżakowana" i nie nadaje się do użytku.

Natomiast wg prawa polskiego opona jest traktowana jako nowa do 3 lat od daty produkcji, w Niemczech jest to 5 lat...

Po pierwsze, ze względów logistycznych opony są przechowywane w magazynach fabrycznych do trzech lat wg określonych metod i warunków przechowywania.

Michelin gwarantuje, iż opony te są 100% pełnowartościowe.

Jak wyjaśnia przedstawiciel Michelin Polska: "Zmiany fizyko-chemiczne w elementach opony występują głównie podczas eksploatacji opon i są powodowane wewnętrznym nagrzewaniem się opon oraz naprężeniami związanymi z ciśnieniem, obciążeniem, odkształcaniem i uderzeniami, które nie występują w warunkach magazynowania opon".

Dodatkowo Michelin prowadził badania, podobnie jak niemiecki ADAC, które wykazały brak zmian w wytrzymałości opon nowych i magazynowanych przez trzy lata oraz ich parametrów.

W czasopiśmie branżowych "Tire science and Technology" pojawiło się natomiast porównanie szybkości postępowania zmian starzeniowych opony będącej w eksploatacji oraz magazynowanej.

Biorąc pod uwagę procesy starzeniowe, które zachodziły głownie w oparciu o temperaturę określono, że dla opon użytkowanych standardowo przez rok przy przebiegu 19000km wystąpiły procesy starzeniowe, odpowiadające podobnym procesom powstałym w wyniku magazynowania opony przez 17 lat!

Inaczej mówiąc, "opona będąca 3 tygodnie w eksploatacji posiada zmiany starzeniowe odpowiadające jej magazynowaniu przez 1 rok" wyjaśnia Michelin Polska.

Poznaj więcej ciekawostek

W dniach od 25 marca do 2 kwietnia firma Vredestein wyruszyła do Budapesztu na premierę nowych modeli opon letnich: Ultrac Vorti i Sportrac 5.
Na oponach całorocznych znajduje się oznaczenie M+S. Skrót ten oznacza Mud & Snow, czyli błoto i śnieg.
Zgodnie z wymogami UE od czerwca 2012 roku zaczną obowiązywać nowe, obowiązkowe oznaczenia opon. Odczyt podstawowych parametrów opony będzie jeszcze łatwiejszy.
Nokian H - Wskaźnik zużycia bieżnika i ryzyka wystąpienia aquaplaningu Opony Nokian H posiadają Wskaźnik zużycia bieżnika znajdujący się na centralnym żebrze opony. Pokazuje on aktualną wysokość rzeźby bieżnika w milimetrach.